Friday, October 12, 2007

مبارزه علیه اعدام گسترش میابد

مبارزه برای لغو مجازات اعدام در جهان گسترش میابد. ۱۰ اکتبر روز جهانی مبارزه علیه اعدام بیاد ماندنی شد. تشکیلات خارج کشور حزب کمونیست کارگری تا کنون فعالیت های گسترده ای علیه مجازات اعدام و برای توقف احکام اعدام در ایران داشته است. از جمله در ماه گذشته، در ۷ سپتامبر نیز در پاسخ به فراخوان زندانیان سیاسی برای توقف اعدام ها در ایران، اقدامات گسترده ای را انجام داد که گزارشات آنرا پیشتر به اطلاع رساندیم۔ اینجا توجه شما را به خلاصه ای از آکسیونهای علیه اعدام در کشورهای مختلف در روز ۱۰ اکتبر (١٨ مهر) جلب میکنیم.

سوئد - گوتنبرگ : راهپیمائی با شکوه علیه مجازات اعدام برپا شد
بمناسبت روز جهانی علیه اعدام چهارشنبه 10 اکتبر، راهپیمائی برعلیه مجازات اعدام (قتل عمد دولتی) در پر ترددترین خیابان شهر گوتنبرگ سوئد برگزار شد. این راهپیمائی به فراخوان حزب کمونیست کارگری، کمیته بین المللی اعدام و فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی، برگزار شد. در روز های قبل از برگزاری این تظاهرات بسیاری از رادیوهای محلی شهر گوتنبرگ بخش مهمی از برنامه های خود را به مسئله اعدام اختصاص داده بودند و در این رابطه بحث های زیادی مطرح شد. از جمله کادرهای حزب سوسن صابری، نوید مینائی، عبداله اسدی و بهروز مهرآبادی در برنامه های مختلف رادیویی شرکت کرده و در باره غیرانسانی بودن مجازات اعدام صحبت کردند. مسئله اعدام و سرکوب ها و جنایات جمهوری اسلامی در چند روز اخیر وسیعا در بین ایرانیان مطرح و مورد بحث بود.

راهپیمائی 10 اکتبر در فضائی پرشور انجام شد. صف تظاهر کنندگان از میدان مرکزی شهر (گوستاوآدولف) به طرف یوتا پلاتسن به راه افتاد و شعارهایبر علیه مجازات اعدام و بر علیه جمهوری اسلامی همراه با ضربات طبل درخیابانی که مملو از جمعیت بود طنین افکند. نور مشعل هایی که در دست شرکت کنندگان بود به باندرول هایی که تظاهر کنندگان به همراه داشتند، جلوه خاصی داده بود. بر این باندرول ها شعارهایی در محکومیت مجازات اعدام در سراسر جهان و ایران و با خواست هایی همچون آزادی زندانیان سیاسی و سرنگونی جمهوری اسلامی، نقش بسته بود.
در طول راهپیمائی بسیاری از مردم خیابان به صف تظاهرات پیوسته و شعار های: اعدام را در ایران و جهان متوقف کنید، مرگ بر جمهوری اسلامی، نه به اعدام و نه به سنگسار را تکرار می کردند. بیش از 200 نفر در این راهپیمائی شرکت کرده و تعداد زیادی از مردم در پیاده رو ها شعار ها را تکرار می کردند.

در طول راهپیمائی صدها نسخه از اطلاعیه حزب کمونیست کارگری ایران و پیام مینا احدی به مناسبت روز جهانی علیه اعدام بزبان سوئدی و همچنین تراکتی در محکومیت سیاست مماشات جویانه دولت سوئد نسبت به احکام اعدام در ایران، در بین مردم توزیع گردید.رادیوی دانشجویان سوئد و رادیوی فارسی زبان محلی البرز ضمن مصاحبه با شرکت کنندگان از این راهپیمایی گزارش تهیه کردند.

در تجمع پایانی راهپیمائی، سوسن صابری، میترا ایرانی، عبداله اسدی سخنرانی کردند و جلال شرفزاده یکی از سروده های خود را برای مردم خواند. سپس بهروز مهرآبادی از طرف فراخوان دهندگان راهپیمائی از تظاهرکننده گان تشکر کرد و خاتمه تظاهرات را اعلام نمود.


سوئد - استكهلم : آکسیون و سمینار برگزار گردید
از چند هفته پیش از ۱۰ اكتبر فعالين كميته بين المللى عليه اعدام و تشكيلات حزب كمونيست كارگرى در شهر استكهلم به اتفاق اقدام به تدارک برای سازماندهى آكسيون ۱۰ اكتبر کردند۔ منوچهر ماسورى چهره سرشنا س مبارزه عليه اعدام ، با حضور در راديوهاى فارسى زبان شهر، توجه مردم را به اين روز جلب كرد و اهميت شركت آنها دراعتراضات جهانى عليه اعدام را توضيح مى داد۔

بعد از ظهر چهارشنبه ۱۰ اكتبر سمينارى تحت عنوان"ايران، کشور اعدام هرروزه" به ابتكار كميته بين المللى عليه اعدام و حزب مردم سوئد در مجلس سوئد برگزار شد۔
در این سمینار فیلمی در باره سرکوبها و اعدام ها در ایران که توسط غلام اکبری تهیه شده بود به نمایش گذاشته شد. همچنین پیا اطیابی فعال کمیته بین المللی علیه اعدام در این سمینار در باره اعدام در ایران سخنرانی کرد و در پانل به سؤالات حاضرین پاسخ داد.
همزمان از ساعت ۴ بعد از ظهر در بيرون مجلس ميزاطلاع رسانى و نمايشكاه عكسى كه شامل عكسهايى تكاندهنده از صحنه اعدامها در انظار عمومی را در ايران نشان مى داد برپا گردید۔ در شروع برنامه اطلاعيه كوتاهى به زبان سوئدى كه رفتار وحشيانه رژيم اسلامى با مردم ايران، بویژه اعدامهاى اخير را توضيح مى داد ، توزیع شد۔ بمرور مردمى كه به منظور شركت در آكسيون آمده بودند، تجمع کردند و آکسیون در ساعت ۵ با حضور جمع قابل توجهی از مردم آزادیخواه این شهر شروع شد. شعارهاى مرگ بر جمهورى اسلامى و زندانى سياسى آزاد بايد گردد به صورت درشت و به زبانهای فارسی و سوئدی بر روى پارچه نوشته شده بود. مردم دهها پلاكارد را كه تصاويرى از صحنه هاى اعدام را نمايش مى داد در دست داشتند.

افسانه وحدت براى مردم در مورد هدف آكسيون ۱۰ اكتبر و درمورد سركوب مبارزات مردم توسط رژيم آدمكش جمهورى اسلامى و همچنين مجازات وحشيانه اعدام در ايران صحبت كرد و از مردم خواست كه طومار درمحکومیت اعدام و جمهوری اسلامی را امضاء كنند.

سيما بهارى ضمن توضيح روز ۱۰ اكتبر روز جهانى لغو مجازات اعدام در سراسر جهان، هدف از موج اخير اعدامها در ايران را مرعوب كردن مردم ايران و نشانه ترس و وحشت رژيم اسلامى از مبارزات مردم دانست. سپس پیام مینا احدی سخنگوی کمیته بین المللی علیه اعدام بمناسبت ۱۰ اکتبر كه به زبان سوئدى ترجمه شده بود توسط افسانه وحدت خوانده شد. سخنران بعدى سيامك بهارى بود و در باره اينكه چرا مجازات اعدام قتل عمد دولتى است و عملى شنيع و ضد انسانى است و بايد در سراسر جهان ملغى شود، توضيحاتى داد.

انگلیس - لندن : افشاگری از جنایات جمهوری اسلامی
روز چهارشنبه 10 اكتبر٬ مركز لندن شاهد يك افشاگرى وسيع از جنايات جمهورى اسلامى ايران بود۔
ميدان ترافالگار٬ يكى از شلوغ ترین ميدانهاى لندن٬ از ساعت 1 تا 6 بعد از ظهر به محلى براى نمايش عكس هايى از اعدام شدگان در ايران و مكاني براى افشاى جنايات جمهورى اسلامى تبديل شد۔

با وجود محدوديتهاى زياد از طرف شهردارى لندن برای برگزاری نمایشگاه عکس٬ فعالين حزب كمونيست كارگرى ايران با ترتيب دادن يك نمايشگاه سيار در مورد جنايات جمهورى اسلامي و اعدامها در ايران٬ در مورد روز جهانى عليه اعدام و ضرورت لغو مجازات اعدام در دنيا با عابرين به گفتگو پرداختند و صدها برگ اطلاعيه در مورد جنايات جمهورى اسلامى را بين مردم پخش كردند۔

تعداد قابل توجهی از مردم پتيشنى را كه در آن لغو مجازات اعدام خواسته شده بود را امضا كردند و در حمايت از اين اقدام كمك مالى كردند۔

فنلاند- تامپره : نمایشگاه عکس و میز اطلاع رسانی
10 اکتبر، چادر، میز اطلاعاتی و نمایشگاه عکس از اعدامهای اخیر در ایران، در مرکز شهر تامپره برپا گردید. این برنامه از ساعت 12 ظهر الی 6 عصر ادامه داشت. اطلاعیه های کمیته بین المللی علیه اعدام به زبانهای انگلیسی، فنلاندی و فارسی، توسط فعالین علیه اعدام در میان مردم توزیع گردید و مردم رهگذر در محل چادر، در محکومیت مجازات اعدام، پتیشن مربوط به آن را امضا کردند. عکسهای مربوط به جنایات رژیم در ماههای اخیر، دور تا دور چادر نصب شده بود و شعارهای مختلفی چون (اعدام قتل عمد دولتی است، جمهوری اسلامی باید از جامعه بین اللمللی طرد و اخراج شود، جمهوری اسلامی رژیم قتل، کشتار، سنگسار، زندان و شکنجه در معرض دید قرار داشت. در طول برنامه، فعالین حزب و کمیته بین المللی علیه اعدام با مردمی که برای دیدن نمایشگاه عکس اعدامها در ایران از آن بازدید میکردند، پیرامون جنایت رژیم اسلامی و سیاست مماشات جویانه دولتهای غربی در برخورد به رژیم اسلامی، صحبت کردند.

نروژ- اسلو : غرفه اطلاعاتی و نمایشگاه عکس
به مناسبت روز جهانى عليه اعدام غرفه اطلاعاتى حزب کمونيست کارگرى و کميته بين المللى عليه اعدام با پوسترهايى از شکنجه و اعدام در ايران تحت حاکميت جمهوری اسلامی، در مرکز شهر اسلو به مدت ٤ ساعت مورد بازديد صدها نفر قرار گرفت. بازديدکنندگان با امضاى طوماری اعمال وحشيانه جمهورى اسلامى را محکوم کرده و خواستار توقف مجازات اعدام در ايران و جهان مى شدند.در این روز صدها اعلامیه از طرف حزب و کميته بين المللى عليه اعدام در ميان بازديدکنندگان و عابرين پخش شد۔

ياد آورى ميشود که شنبه ٦ اکتبرنيز غرفه اطلاعاتى و نمايشگاه عکس در مقابل پارلمان نروژ در مرکز شهر اسلو برگزار شد. اين نمايشگاه که با عکسهايى از اعدامهاى وحشيانه رژيم اسلامى حاکم بر ايران در طول حاکميت منحوسش و بخصوص اعدامهاى اخير و همچنين تراکتهايى در محکوميت احکام اعدام در ايران و در کشورهايى که هنوز مجازات اعدام اجرا ميشود، تزئين شده بود۔ غرفه و نمایشگاه عکس در طول چهار ساعت مورد بازديد صدها نفر قرار گرفت. بازديدکنندگان انزجار خود را از اعمال وحشيانه و قرون وسطائى رژيم اسلامى برعليه مردم ايران ابراز ميداشتند و از افشاگريها و فعاليتهاى ما پشتيبانى ميکردند و پتیشن خواست توقف مجازات اعدام را امضا ميکردند. در طول اين روز صدها نسخه بروشوردر معرفى کميته بين المللى عليه اعدام واطلاعيه هايى از طرف حزب در ارتباط با روز جهانى عليه اعدام در ميان بازديدکنندگان و عابرين توزيع شد.

تورنتو : میتینگ و راهپیمائی
روز چهارشنبه میتینك و تظاهرات با شكوهی در مركز شهرتورنتو به فراخوان حزب کمونیست کارگری ایران و همبستگی فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی در كانادا برگزار شد. تظاهرات كنندگان با پلاكاردها و بنرهای بزرگ به زبانهای انگلیسی و فارسی كه شعارهایی از قبیل: اعدام را در ایران و جهان متوقف کنید، مرگ بر جمهوری اسلامی، نه به اعدام٬ ما را یاری كنید تا اعدام در ایران را متوقف كنیم بر آنها نوشته شده بود توجه عابرین را به خود جلب میكردند.بسیاری از عابرین برای خواندان شعارها و شنیدن سخنان جمشید هادیان٬ اعدام این شنیعترین قتل عمد دولتی، دقایقی میتینگ را همراهی و سپس با اعلام همبستگی، محل را ترك میكردند۔

فروغ ارغوان نامه ای اعتراضی كه از طرف دو رهبر اتحادیه های كارگری كانادا برای پایان دادن به اعدام در ایران نوشته شده بود را، برای شركت كنندگان قرائت کرد۔ پس از آن ایرج رضایی از طرف حزب كمونیست كارگری٬ عصام شكری از طرف حزب كمونیست كارگری چپ عراق٬ یدی محمودی از طرف فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی٬ علی مشرف یكی از فعالین چپ افغانستان٬ مصطفی لو عضو شورای نجات كنگره همبستگی ایرانیان٬ كریگ از طرف گروه هیچكس غیر قانونی نیست، پشت میكروفن قرار گرفته و علیه اعدام سخنرانی كردند. آنها ضمن محكومیت جمهوری اسلامی ایران خواهان پایان دادن به اعدام در ایران و سراسر جهان شدند.

راهپیمائی 10 اکتبر با وجود هوای بد و بارندگی به مدت ٢ ساعت در فضائی پرشور انجام شد. در طول میتینك صدها نسخه از اطلاعیه حزب کمونیست کارگری در ارتباط با محكومیت جمهوری اسلامی بخاطر اعدام و كشتار هزاران نفر در بین مردم توزیع گردید.

ونکوور : آکسیون اعتراضی بر گزار شد

چهارشنبه ١٠ اكتبر ٢٠٠٧ بمناسبت روز جهاني مبارزه براى لغو مجازات اعدام، آکسیون اعتراضی در ونكوور كانادا برگزار شد.دهها تن از فعالين سياسى- اجتماعى شهر، فعالین حزب كمونيست كارگرى ايران، فدراسيون پناهندگان ايرانى و فعالين سياسى ديگر در اين حركت اعتراضى عليه اعدام و براى ريشه كن كردن مجازات اعدام شركت كردند.

در این آکسیون نمايشگاه عكس برپا شد و تعدادى از فعالين حزب و مخالفين مجازات اعدام نیز سخنرانى كردند. تعداد زيادى اطلاعيه هاى حزب و نامه مينا احدى در بين عابرين و علاقه مندان توزیع شد.

از جمله سخنرانان اين مراسم عباس ماندگار ، شهلا سرابى ، ارژنگ سپاسى و زرى اصلى بودند . سخنرانان در تقبيح مجازات اعدام به عنوان عملى وحشيانه و اينكه اين عمل يك قتل عمد دولتى است و بعنوان يك حربه در دست حاكمان براى سركوب مردم، به عنوان جنايت برنامه ریزی شده نظام سرمايه دارى و به عنوان " راه حل " غير انساني، صحبت كردند. در اين سخنرانى ها به موارد مشخصى چون عاطفه رجبى و مواردى كه در نامه هاى زندانيان سياسى محكوم به اعدام در ايران آماده بود اشاره شد. علاوه بر این، عده ای از عابرين توقف كرده و به سخنرانى ها گوش مى دادند و طومار اعتراضى را امضاء مى كردند۔


آلمان- برمن : مارش اعتراضی
طبق برنامه از پیش اعلام شده واحد حزب در برمن، مارش اعتراضی علیه مجازات اعدام را از ساعت 2 بعد از ظهر شروع کرد. فعالین حزب در مرکز شهر برمن چادر اطلاعاتی و پوستر هائی علیه اعدام بر پا کرده و اطلاعیه های علیه مجازات اعدام را توزیع کردند۔. صدها نسخه از بولتن اطلاعاتی به زیان آلمانی به همراه اطلاعیه ها و نوشته های دیگری علیه مجازات اعدام بین مردم شهر توزیع شد. این مارش اعتراضی با استقبال مردم روبرو شد.

سازمانهای "دکولرس" و"فراوون بوخ لادن" از این آکسیون حمایت کردند۔ ماهنامه سازمان بوخ لادن که در ایالت نیدر زاکسن توزیع میشود با ژیلا حقگو و زهره باقری در مورد نقص حقوق زنان و وضعیت امروز زنان در ایرا ن مصاحبه کرد۔

آلمان – برلین: میز اطلاعاتی برپا شد
در برلین فعالین حزب با برپایی میز های اطلاعاتی اقدام به اقشاگری بر علیه جنایات جمهوری اسلامی نمودند. در این برنامه دهها نسخه نشریات حزب ویژه مجازات اعدام بزبان آلمانی در میان جمعیت توزیع گردید که مورد استقبال مردم واقع شد. همچنین نمایشگاه عکسی از جنایات جمهوری اسلامی بر پا شد که توجه عابرین را به خود جلب نمود. مردم با مراجعه به میزها با فعالین حزب در مورد اعدام ها به گفتگو پرداختند۔

آلمان – کلن: پیکت و نمایشگاه عکس برگزار گردید
در شهر کلن از ساعت ٥ بعدازظر پیکت اعتراضی و میزاطلاعاتی به همراه نمایشگاه عکس در مرکز شهر برگزارشد۔ در این برنامه صدها نسخه از نشریات و اطلاعیه های حزب در میان مردم توزیع گردید. شرکت کنندگان در این پیکت با سردادن شعارهایی بر علیه جمهوری اسلامی توجه عابرین را به جنایات جمهوریی اسلامی ایران و اعدام های اخیر جلب نمودند. در ادامه این حرکت رادیو فردا با مینا احدی مسئول کمیته علیه اعدام مصاحبه نمود. این پیکت با استقبال مردم روبرو شد. مردم با دیدن عکس های جنایات رژیم با فعالین حزب به بحث و گفتگو پیرامون مسائل ایران پرداختند.


آلمان – فرانکفورت : هزاران نفر از میزهای اطلاعاتی بازدید کردند
در روزجهانی علیه اعدام پیکت اعتراضی باشکوهی توسط واحد حزب در این شهر برگزار شد. از ساعت 12 ظهر فعالین حزب اقدام به برپایی نمایشگاه بزرگ عکس از جنایات حمهوری اسلامی نمودند. دهها عکس و پلاکارد به همراه شعارهای پارچه ای جلوه خاصی به این برنامه داده بود و استقبال بی نظیری از جانب مردم بعمل آمد. در این روز صدها نفر از میز و چادر اطلاعاتی دیدن نمودند۔ هزاران نسخه نشریه آلمانی به همراه اطلاعیه های حزب و کمیته علیه اعدام در میان مردم توزیع گردید. ابتکار جالب دیگر تهیه طومار 2 در 4 برای جمع آوری امضا در محکومیت جمهوری اسلامی بود. این طومار بزرگ در پیاده رو محل برگزاری پیکت بر روی زمین پهن شده بود و مردم آنرا امضا میکردند۔ تعداد قابل توجهی از کادرها و فعالین حزب که در محل حاضر بودند به سوالات مردم پاسخ میدادند و با آنها به بحث میپرداختند.

یک تیم خبرنگار از روزنامه "فرانکفورتر روند شاو" یکی از پرتیراژترین روزنامه های آلمان برای تهیه عکس و گزارش در محل حاضر شده و بمدت 40 دقیقه مشغول تهیه گزارش و عکس شد. این روزنامه با شهناز مرتب نیز مصاحبه ای انجام داد که در شماره امروز خود همراه به عکس هائی از این نمایشگاه و صحنه های اعدام در ایران بجاپ رسانده است.

لازم به یادآوری است که میزهای اطلاع رسانی که از 7 سپتامبر تا روز 10 اکتبر توسط فعالین حزب در فرانکفورت برپا شد، هزاران بازدید کننده داشت۔

علاوه بر برنامه های فوق، تظاهرات های دیگری در کشورهای مختلف از سوی برخی گروهها و سازمانهای مختلف انجام شده است. از جمله تظاهراتی توسط فدراسیون در لوگزامبورگ برپا شد و در بروکسل به فراخوان امنستی میتینگی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی برگزار شد. در مالمو نیز تظاهراتی به فراخوان مشترک فدراسیون پناهندگان ایرانی و دو نهاد دیگر به این مناسبت برپا شد.

پرتوان باد مبارزه برای لغو مجازات اعدام در سراسر جهان
گسترده باد همبستگی جهانی برای لغو احکام اعدام در ایران
مرگ بر جمهوری اسلامی ایران

تشکیلات خارج کشور حزب کمونیست کارگری ایران
۱۱ اکتبر ۲۰۰۷

No comments: