Thursday, October 11, 2007

یک روز بیاد ماندنی برای لغو مجازات اعدام

میتینگ با شکوه شهر مالمو در اعتراض به اعدام و توحش جمهوری اسلامی
حسن صالحی

با اشتیاق فراوان محل کار خود را ترک می کنم تا خود را هرچه سریعتر به محل تظاهرات علیه اعدام در شهر مالمو برسانم۔ روز جهانی علیه اعدام روزی نیست که آدم در خانه بنشیند! اعدام قتل عمد دولتی است و در همه جا باید متوقف شود٬ چه در ایران چه در آمریکا و چین و چه در همه جای دنبا! مخالفت و ابراز انزجار علیه مجازات اعدام در ۱۰ اکتبر برای ما یک اهمیت دیگر هم داشت و آنهم اعتراض قدرتمند علیه جمهوری اسلامی که برای مرعوب ساختن جامعه موج جدیدی از اعدام های علنی راه انداخته است۔ چگونه می توان در خانه نشست و علیه اعدام و این رژیم جنایتکار اعتراض نکرد در حالیکه زندانیان سیاسی و محکومین به مرگ از زندانهای رژیم از ما طلب کمک کرده اند؟ چگونه می شود در خانه نشست در حالیکه مردم ایران زیر سایه سرنیزه دژخیمان زبون جمهوری اسلامی فراخوان اعتراض دسته جمعی علیه اعدام داده اند؟ همین پیام را از طریق برنامه های رادیوهای محلی شهر ( رادیو همبستگی و رادیو پرستو) به گوش مردم آزادیخواه شهر رساندیم و از همگی خواستیم که وسیعا در این میتینگ اعتراضی شرکت کنند۔ و درود بر مردم آزادیخواه مالمو که به این فراخوان پاسخ مثبت دادند و شهر و رسانه های جمعی زیادی را متوجه آنچه که امروز در ایران می گذرد٬ کردند!

میدان گوستاو یکی از شلوغترین میادین شهر مالمو محل این تظاهرات بود۔ میتینگ اعتراضی شهر مالمو را فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی٬ انجمن همبستگی ایران و سوئد و انجمن ایران و سوئد بهمراه جمعی از انسانهای آزادیخواه و مبارزه فراخوان داده بودند۔
"اعدام ها را در ایران و جهان متوقف کنید" دو شعار بزرگی بود که به زبان انگلیسی بر روی پارچه نوشته شده بود و پیام این تظاهرات را بیان می کرد۔ در گوشه ای دیگری از میدان٬ بیاد قربانیان خشونت دولتی در ایران٬ عکس های تکان دهنده به درآویختگان اخیر در ایران به نمایش گذاشته شده بود که توجه زیادی را بخود جلب می کرد۔ بر میز اطلاعاتی میتینگ٬ برگه های اطلاعاتی مربوط به این تظاهرات و همچنین لیست امضا در محکومیت اعدام و جمهوری اسلامی قرار داشت که مردم با مراجعه به آن٬ این لیست را امضا می کردند۔ وقتی که ساعت ۴ بعد از ظهر مراسم آغاز شد حدود ۱۳۰ نفر گرد آمده بودند و بر تعداد آنها نیز افزوده می شد۔ مجری برنامه٬ داریوش ارجمندی٬ یکی از زندانیان سیاسی سابق رژیم با اشاره ای تکان دهنده به چگونگی قتل عام زندانیان سیاسی توسط جمهوری اسلامی همه را متوجه جنایت پیشگی این رژیم کرد۔ سپس فریده آرمان عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری ایران و یکی از چهره سیاسی محبوب شهر پشت میکرفون قرار گرفت و از جانب فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی به ایراد سخنرانی پرداخت۔ او که جمهوری اسلامی سه تن از عزیزانش را به قتل رسانده است گفت که هر انسانی از مشاهده عکس های اعدام در ایران مملو از خشم و اعتراض علیه این جنایات می شود۔ او بویژه بر اعدام کودکان در ایران تمرکز کرد و از کمپینی که کمیته بین المللی علیه اعدام در این زمینه به پیش می برد سخن گفت و از همه خواست که به هر طریق ممکن برای متوقف کردن اعدامها در ایران و جهان تلاش کنند۔ سخنران بعد Morgan Svensson مسئول حزب چپ سوئد در شهر مالمو بود۔ او اعلام داشت که حزب چپ سوئد مخالف اعدام و خواهان لغو مجازات اعدام در همه کشورهای دنیا است۔ او در سخنان مشروحی توضیخ داد که چرا مجازات اعدام غیر انسانی است و توسل به آن به نقض بیشتر ارزشهای انسانی منجر می گردد۔
یکی از سخنرانی هایی که مو برتن من و فکر کنم همه حضار سیخ کرد٬ سخنرانی نازلی پرتوی بود که مدت ۹ سال را بعنوان زندانی سیاسی در اسارت جمهوری اسلانی بوده است۔ او گفت:

" یک بار من را برای تیرباران بردند۔ من فکر کردم که دیگر هرگز کسانی را که دوست دارم٬ نخواهم دید! مردی که دوست داشتم٬ دوستانم و دیگران۔ احساس ناراحتی زیادی داشتم۔ می ترسیدم۔ افکارم با صدای بلند شلیک گلوله پاره شد۔ دچار سردرگمی شدم۔ افکار خود را دوباره پیدا کردم۔ دردی احساس نمی کردم۔ نمی دانستم زنده ام و یا مرده ام۔ بعدا ز مدتی پی بردم که من زنده ام و همه این ماجرا یم نوعی شکنجه روحی بود تا من را به تسلیم وادارند۔"

یکی دیگر از سخنران Ann Sofi Jakobsson از طرف انجمن همبستگی ایران و سوئد بود که با اشاره به توجه ای که تحولات برمه بخود جلب کرده است این سئوال را مطرح کرد که چرا ایران که در آن آدمها روزانه اعدام می شوند٬ مصر که اخیرا کارگرانش اعتصاب بزرگی برپا داشته اند و یا کلمبیا که در این کشور نقض آشکار حقوق بشر وجود دارد مورد توجه قرار نمی گیرد؟ او در سخنان خود بر محکومیت رژیم جمهوری اسلامی و حمایت از جنبش آزادیخواهانه مردم ایران تاکید کرد۔

در فرصتی هم نوبت به من رسید تا پیام مینا احدی سخنگوی کمیته بین المللی علیه اعدام بمناسبت ۱۰ اکتبر را برای حاظرین بخوانم۔ پیامی که در آن گفته شده بود:

" ١۰ اکتبر امسال بايد به صحنه پرشور اتحاد بين المللی، صحنه بهم پيوستن قلبها به يکديگر برای ممنوعيت کامل مجازات اعدام در همه جا تبديل شود. ما ميتوانيم و بايد مانع ترور و قتل افراد توسط دولتهاي مستبد و آدمکش شويم. ما بايد متحدانه نقطه پايانی بر اعدام در دنيا بگذاريم."

همچنین "آنیکا اریکسون" از سازمان "ابتکار فمینیستی" طی سخنان کوتاهی ضمن تایید حرفهای دیگر سخنرانان بار دیگر جمهوری اسلامی را شدیدا محکوم کرد و همبستگی خود را با میارزات مردم ایران ابراز داشت۔ یک قسمت دیگر از این برنامه سخنرانی و همچنین اجرای چند آواز رپ از جانب بهرنگ هنرمند جوان مشهور بود که خانواده او در زمان کودکی وی از ایران به سوئد پناهده شدند۔ این هنرمند جوان مثل همیشه پر از انرژی بود و با طنز انتقادی خود در دفاع از محرومان و محکومیت صاحبان پول و ثروت و دیکتاتورها رپ گونه آواز خواند و حاضرین را به وجد آورد۔

از رسانه های گروهی روزنامه٬ رادیو و تلویزیون بطور قابل توجهی در محل حاضر بودند که از این میتینگ بوشش خبری دهند۔ رسانه های گروهی حتی قبل از شروع میتینگ با دست اندکاران تظاهرات در گوشه و کنار مشغول گفتگو بودند۔ روزنامه سونسکا داگ بلادت٬ برنامه خبری update از تی وی ۳ ٬ روزنامه سیتی٬ رادیو سوئد از جمله این مدیا بودند۔ اجازه بدهید که گزارش بازتاب این میتینگ در رسانه ها را در فرصت دیگری انجام دهم۔ همینجا به همه کسانی که برای این میتینگ موفقیت آمیز زحمت کشیدند خسته نباشید می گویم و درود به همه کسانی که در این میتینگ شرکت کردند۔ چند تا عکس هم گرفتم که اینجا ضمیمه می کنم۔

No comments: