Sunday, July 27, 2008

نجات فرزاد کمانگر از اعدام!گزارش ملاقات با هیئت نمایندگی وزارت امور خارجه سوئد


روز پنجشنبه ۲٤ جولای نمایندگانی از طرف کمیته بین المللی علیه اعدام با هیئتی از وزارت امور خارجه سوئد در محل این وزارت در استکهلم، ملاقات کرد. در این دیدار مینا احدی و ممد امیری و صادق زندی با یوناس وندل مسئول روابط خارجی بخش خاورمیانه و آفریقا و ایران، اولف ساموئلسون منشی و لنا سکوگلوند مسئول حقوق بشر این وزارتخانه حضور داشتند.

این ملاقات در ادامه کمپین نجات فرزاد کمانگر و با درخواست از دولت سوئد برای اعتراض به صدور حکم اعدام او بود. در ابتدا هیئت وزارت امور خارجه سوئد از بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران و بویژه مسله اعدام کودکان در ایران و اجرای احکام سنگسار صحبت کرده و بر تاثیر گذاری خود با محکوم کردن این اعمال تاکید نمودند و اعلام کردند که همچنین در موارد مختلف از طریق اتحادیه اروپا فشاربه دولت ایران

را در مورد نقض حقوق بشر به پیش می برند.

هیئت نمایندگی وزارت خارجه ضمن تشکر از حضور نمایندگان کمیته بین المللی علیه اعدام به ادامه این ارتباطات اظهار امیدواری کرده و آن را مثبت ارزیابی نمود.
سپس مینا احدی در مورد شدت گرفتن اعدام ها در ایران و از سرگرفته شدن اجرای احکام اعدام در ملاعام و همچنین از موارد متعدد نقض حقوق بشر در ایران صحبت کرد و گفت که این وقایع بطور بسیار مستقیم به رشد اعتراضات توده ای و گسترش جنبشهای توده ای در ایران مربوط است.

مینا احدی بر لزوم اعمال فشار بیشتر دولت سوئد و اتحادیه اروپا بر جمهوری اسلامی تاکید کرد و گفت جنبش علیه اعدام در ایران یک جنبش گسترده است. ما خواهان ممنوعیت اعدام هستیم و ملاقات امروز ما در مورد صدور حکم اعدام برای فرزاد کمانگر است که در حال حاضر جنبش علیه اعدام در ایران و جهان برای متوقف ساختن آن به حرکت برخاسته است.
در این نشست بطور مفصل در مورد فرزاد کمانگر، دلیل دستگیری او، اتهاماتی که جمهوری اسلامی در مورد او مطرح ساخته و اعتراضات اخیر در ایران و در سطح جهان صحبت شد. از جمله در مورد تشکیل کمیته پیگیری وضعیت فرزاد و تظاهرات باشکوه مردم سندج اطلاعات در اختیار هیئت وزارت امور خارجه سوئد قرار داده شد.

هیئت وزارت امور خارجه سوئد در این مورد مطرح ساخت که دولت ایران به طرز نگران کننده ای صدور احکام اعدام را با وابسته دانستن محکومین به احزاب اپوزیسیون توجیه می کند. در عین حال اظهار نمود که ما نیز شاهد یک جنبش علیه اعدام در ایران هستیم.
هیئت وزارت امور خارجه خواست که نقش رسانه ها و مطبوعات در دامن زدن به جنبش علیه اعدام بیشتر توضیح داده شود.
مینا احدی در مورد اهمیت نقش رسانه ها و اینکه کمیته بین المللی علیه اعدام بطور وسیعی فعالیت های خود را در رسانه ها منعکس می سازد، صحبت کرد و به مصاحبه ها و مناظره های فراوان که در این زمینه انجام شده است، اشاره کرد. وی گفت که در حقیقت ما یک رنسانس فکری علیه اعدام را دامن می زنیم. و اینکه اعدام به منزله قتل عمد دولتی است یک گرایش و تفکر همه گیر در ایران شده است.
بحش پایانی این نشست در باره اعمال فشار های دیپلماتیک علیه حمهوری اسلامی و رابطه اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی بود.

در این نشست مجموعه ای از اطلاعات مکتوب به همراه عکس های مختلف و همچنین ترجمه ای از نامه فرزاد کمانگر از زندان و ترجمه ای از نامه جمعی زندانیان سیاسی در اعتراض به احکام اعدام به هیئت وزارت امور خارجه ارائه شد.

در پایان از وزارت امور خارجه در خواست شد که در مورد فرزاد کمانگر نامه اعتراضی به مقامات جمهوری اسلامی نوشته و خواهان آزادی وی شوند.

کمیته بین المللی علیه اعدام ضمن تشکر از همه نهادها و انسانهای آزادیخواهی که تاکنون برای نجات جان فرزاد کمانگر تلاش کرده انند، خواهان شدت بخشیدن به این اعتراضات و تلاش عمومی برای لغو تمام احکام اعدام است.


کمیته بین المللی علیه اعدام
۲٤ جولای ۲۰۰۸

No comments: