Wednesday, November 21, 2007

کميته حقوق بشر سازمان ملل ، با اکثريت بالايي به توقف اجراي احکام اعدام در دنيا راي داد

امريکا و ايران و سوريه در يک جبهه، عليه لغو مجازات اعدام

اين قطعنامه قرار است در مجمع عمومي سازمان ملل نيز به راي گذاشته شود
۹۹راي موافق، ۵۵ مخالف و ٣٣ ممتنع، آراي شوراي حقوق بشرسازمان ملل بود

روز ١۴ نوامبر، روز مهمي در مبارزه عليه مجازات اعدام بود. در دنيا ساليانه، اعتراضات و مبارزات مهمي بر عليه مجازات اعدام انجام ميگيرد. جنبش جهاني عليه اعدام، يک جنبش گسترده و انساني بسيار مهم است که روزانه و سنگر به سنگر براي نجات جان انسانهايي که محکوم به اعدام شده اند. مي جنگد. اخبار اين مبارزات و همچنين سرگذشت محکومين به اعدام و ابعاد جنايت عليه بشريت، در سطح رسانه ها و افکار عمومي بين المللي هم اکنون بيش از پيش منعکس شده و دولتها را در همه جا تحت فشار ميگذارد. خبر، زنداني محکوم به مرگي که بعد از ٣١ سال، بي گناهي اش اثبات شده ، خبر اجراي حکم اعدام بر عليه انسانهايي که بعد از مرگ آنها، عدم دقت در بررسي پرونده افشا ميشود و اخبار اجراي احکام اعدام و نحوه به قتل رساندن انسانها ،اخبار سرگذشت انسانهاي محکوم به مرگ، همه و همه موجي از اعتراض و نفرت جهاني را بر عليه قتل عمد دولتي دامن زده است.
در ايران نيز يک مبارزه روزمره و سنگر به سنگر بر عليه اعدام در جريان است. اخبار مربوط به اعدام در رسانه ها منعکس ميشود و مردم با دقت و نفرت اخبار اعدامها در ايران را تعقيب کرده و بهر طريق ممکن ميکوشند بر عليه اين جنايات سازمان يافته دولتي مبارزه کنند.
روز ١۴ نوامبر، تحت فشار جنبش جهاني عليه اعدام، شوراي حقوق بشر سازمان ملل به ممنوعيت اجراي احکام اعدام در دنيا راي داد.
در اين قطعنامه از همه کشورهاي جهان خواسته شده است، با نظر داشت به ممنوعيت کامل مجازات اعدام در دنيا، از اجراي احکام اعدام دست برداشته و همه احکام اعدام را ملغي کنند . قطعنامه همچنين از دولتهايي که احکام اعدام در آنجا ممنوع است ، حواسته است از بکار گيري مجدد اعدام خودداري کنند.

پيش نويس اين قطعنامه توسط اعضا اتحاديه اروپا و شصت کشور ديگر جهان به سازمان ملل ارائه داده شد. در گام نخست، روز ١۴ نوامبر اين قطعنامه در شوراي حقوق بشر سازمان ملل مورد بررسي قرار گرفت و ۹۹ کشور به آن راي مثبت دادند. ۵۵ کشور راي مخالف و ٣٣ کشور ممتنع. با اين حساب، اين قطعنامه در مجمع شوراي حقوق بشر سازمان ملل به تصويب رسيد. قرار است بزودي در مجمع عمومي سازمان ملل نيزدر اين مورد راي گيري شود. تا کنون دو بار کشورهاي متعددي تحت فشار سازمانهاي مخالف اعدام و تحت فشار يک جنبش جهاني عليه اعدام، در مورد ممنوعيت کامل مجازات اعدام در دنيا تلاش کرده و در سطح سازمان ملل به بن بست رسيده اند. در سال ١۹۹۴ و همچنين ١۹۹۹ تلاشها در مجمع عمومي سازمان ملل به بن بست رسيد. دولتها کماکان از اعدام و مجازات اعدام دفاع کرده و اين حربه وحشيانه براي پس زدن مردم را ميحواهند در دست داشته باشند.
اين بار قطعنامه اساسا براي متوقف کردن اجراي احکام اعدام و از اين بعنوان گامي در جهت ممنوعيت کامل مجازات اعدام حرف زده است.
سازمان عفو بين الملل، بعنوان يکي از مبتکرين اين حرکت، از پذيرش قطعنامه در شوراي حقوق بشر سازمان ملل، بعنوان گامي مثبت نام برد و گفت. اکنون ۹۰ درصد اعدامها در ايران و عراق و چين و امريکا و سودان و پاکستان صورت ميگيرد. بنا به آمار عفو بين الملل، در سال ٢۰۰۶ ، در همه دنيا ١۵۹١ نفر اعدام شده اند. اين تعداد به نسبت سال قبل يعني سال ٢۰۰۵ که تعداد اعدامها ٢١۴۸ نفر بوده، کاهشي را نشان ميدهد. اما همه سازمانهاي مدافع حقوق انساني براي لغو مجازات اعدام حرکت کرده و خواهان ممنوعيت اعدام در همه جا هستند. هم اکنون در ١٣۰ کشور جهان مجازات اعدام لغو شده است.
کميته بين المللي عليه اعدام، بعنوان يک نهاد فعال و شناخته شده بين المللي عليه اعدام، از تصويب قطعنامه عليه اعدام در شوراي حقوق بشر سازمان ملل، استقبال کرده و اعلام ميکند که اين راي گيري نتيجه مبارزات همه ما عليه اعدام است. شوراي حقوق بشر سازمان ملل و نمايندگان دولتهاي متعدد در سازمان ملل، تا کنون در مقابل جنايات سازمان يافته دولتي عليه بشريت، در مقابل مجازات اعدام ، در مجموع با سکوت و مماشات رفتار کرده و فقط در مقابل اعتراضات و مبارزات همه ما مجبور شده اند، عکس العمل نشان دهند. ما اين فشارها و اين مبارزات را گسترده تر و متحدانه تر از هميشه ادامه خواهيم داد و نخواهيم گذاشت، قتل عمد دولتي ادامه يابد. کميته بين المللي عليه اعدام از همگان براي گسترش مبارازت عليه اعدام دعوت ميکند.


کميته بين المللي عليه اعدام
‏‏‏17.11.2007
www.adpi.net
manochermasori@yahoo.com
004670491749

No comments: